Єврокомісія представила план досягнення кліматичної нейтральності

Європейська комісія презентувала пакет законопроектів «Fit for 55» для скорочення викидів СО2 на 55% до 2030 року.

Документ також сприятиме реалізації проміжних цілей стратегії Green Deal з досягнення Євросоюзом вуглецевої нейтральності до 2050 року, передає interfax.com.ua.

"Економіка викопного палива досягла своєї межі і ми хочемо залишити наступному поколінню здорову планету, а також хороші робочі місця і економічне зростання, яке не шкодить нашій природі, - зауважила голова ЄК Урсула фон дер Ляйен. - Європейський «зелений» курс - це наша стратегія зростання, спрямована на декарбонізацію економіки - Європа стала першим континентом, який поставив собі за мету бути кліматично нейтральним у 2050 році, і тепер ми перші, хто представляє конкретну «дорожню карту».

План дій ЄК до 2030 року багато у чому сфокусований на реформуванні вуглецевого ринку ЄС. Зокрема, Брюссель пропонує поступово знижувати кількість квот на викиди СО2 (у тому числі безкоштовних), придбаних компаніями у рамках системи торгівлі викидами EU ETS (СТВ).

Відзначається, що це призведе до зростання цін емісійних квот і стимулюватиме компанії скорочувати викиди. ЄК також пропонує вилучити зі СТВ безкоштовні квоти для авіакомпаній поряд з включенням морських суден у систему з 2023 року. "Нам необхідно зробити це, тому що тільки одне судно виробляє стільки ж вуглецевих газів, скільки 8 тис. машин щодня», — заявила глава ЄК у Брюсселі 14 липня.

Крім того, ЄК має намір впровадити другу систему торгівлі викидами (СТВ) з включенням в неї транспортного сектора і сектора опалення будівель. Раніше голова комітету Європарламенту з питань екології, охорони здоров'я та продовольчої безпеки Паскаль Канфан назвав плани зі створення подібної СТВ «суїцидом» і «великою політичною помилкою», яка може спровокувати рух «жовтих жилетів», як це було у Франції.

Згідно з планом дій, Брюссель також пропонує заборонити з 2035 року реєстрацію в ЄС нових бензинових і гібридних автомобілів. Разом з тим ЄК представила структуру механізму вуглецевого коригування імпорту (CBAM) для імпортерів в ЄС, щоб уникнути ситуації, коли європейські підприємства захочуть переїхати за межі ЄС, щоб не платити за викиди СО2.

CBAM буде являти собою доповнення європейської СТВ, але замість квот будуть введені спеціальні CBAM-сертифікати, які будуть купувати імпортери вуглецевої продукції в ЄС. Ціни сертифікатів будуть розраховуватися на основі середньої аукціонної ціни квот в рамках EU ETS.

Дія CBAM спочатку буде поширюватися на імпорт добрив, електроенергії, продукції цементної промисловості та металургії (залізо, сталь, алюміній). Це, як зазначається, сектори з найбільшими викидами СО2. Згідно з планом дій, з 2023 року почнеться перехідний період, коли компанії почнуть повідомляти про викиди СО2, зафіксовані при виробництві відповідної продукції. Механізм буде враховувати обсяг прямих викидів СО2, отриманих при виробництві продукції, без включення на першому етапі непрямих викидів, отриманих при споживанні «брудної» електроенергії.

При цьому ЄК пропонує компаніям купувати сертифікати починаючи з 2026 року, коли механізм запрацює повноцінно. Це, на думку ЄК, допоможе компаніям поза ЄС поступово адаптуватися до системи сертифікатів. До кінця перехідного періоду ЄК також має намір переглянути список секторів CBAM на предмет розширення сфери дії механізму і можливого включення непрямих викидів.

Під дію CBAM підпадають компанії з усіх країн поза ЄС, крім тих, які беруть участь в європейській системі торгівлі викидами або мають пов'язану з ЄС національну СТВ. Це відноситься до членів Європейської економічної зони і Швейцарії.

Крім цього, у плані наголошується: ЄС до 2030 року повинен висадити на своїй території 3 млрд дерев, щоб домогтися поглинання 310 млн тонн вуглецевих викидів, і генерувати 40% електроенергії з відновлюваних джерел. Єврокомісія також запропонувала створити фонд обсягом 144,4 млрд євро до 2032 року для пом'якшення соціальних наслідків переходу Євросоюзу до «чистої економіки».

Як пояснюється, фонд "надасть країнам-членам фінансування у розмірі 72,2 млрд євро на період 2025-2032 років на основі цільової поправки до багаторічних фінансових рамок». Віце-президент ЄК Франс Тіммерманс у ході прес-конференції в Брюсселі висловив упевненість, що багато депутатів Європарламенту і ряд країн-членів будуть критикувати пропозицію ЄК. «Я впевнений, що частині Європарламенту і країн-членів не сподобаються елементи нашої пропозиції, - заявив він. - Але якщо вам не подобаються якісь елементи пакета, ми можемо обговорити це, однак оскаржити мету не вийде: приходьте з альтернативою, ми обговоримо і знайдемо спільне рішення".

Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Новини по темі:

comments powered by Disqus
Система Orphus
Щотижнева
e-mail розсилка